Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

„Děti si samy objevily písemné algoritmy a dokonce úplně jinak, než to učili mě,“ říká lektorka Jitka Michnová

JT V čem je rozdíl? Standardní cesta v běžné matematice je, že se vezme nějaká matematická myšlenka nebo algoritmus a použije se matematický jazyk, prostřednictvím, kterého se děti naučí matematický algoritmus. Následně se procvičuje a až máme pocit, že ho děti umí, algoritmus se začne používat, třeba například ve slovních úlohách. Takže se postupuje od matematického jazyka, přes mateřský jazyk a tam to končí. Kdežto naše metoda postupuje opačně. Nejprve dítě sbírá nějaké zkušenosti, ty pojmenovává. Řeší třeba kolik je na dvorku nohou, pokud tam je pět koz a podobně. Až se dítě dostane přes malování koz a nohou, přes značení počtu čárkami až k samotným číslicím 4 + 4 + 4 + 4. Tak učitel mu ukáže znaménko krát.
„Děti si samy objevily písemné algoritmy a dokonce úplně jinak, než to učili mě,“ říká lektorka Jitka Michnová
JT V čem je rozdíl? Standardní cesta v běžné matematice je, že se vezme nějaká matematická myšlenka nebo algoritmus a použije se matematický jazyk, prostřednictvím, kterého se děti naučí matematický algoritmus. Následně se procvičuje a až máme pocit, že ho děti umí, algoritmus se začne používat, třeba například ve slovních úlohách. Takže se postupuje od matematického jazyka, přes mateřský jazyk a tam to končí. Kdežto naše metoda postupuje opačně. Nejprve dítě sbírá nějaké zkušenosti, ty pojmenovává. Řeší třeba kolik je na dvorku nohou, pokud tam je pět koz a podobně. Až se dítě dostane přes malování koz a nohou, přes značení počtu čárkami až k samotným číslicím 4 + 4 + 4 + 4. Tak učitel mu ukáže znaménko krát. A nemusí mu znaménko vysvětlovat, protože dítě pochopí, co to znamená. Naše cesta je zkušenost, kterou potom pojmenujeme a až tomu rozumíme, tak to zapíšeme matematickým jazykem. Tedy úplně obráceně.
JT Co vás vedlo k tomuto způsobu výuky? Vedlo mě k tomu setkání s panem profesorem Hejným na studiích. Nějak jsem upoutala jeho pozornost díky diplomové práci a přijel mě navštívit do třídy, kde jsem učila. Usoudil, že jsem typ učitele, u kterého by se mohlo jeho metodě dařit. A zahrnul mě i do tvorby učebnic pro první stupeň.

Na snímku Jitka Michnová. Celý ozhovor v JT č.04/2016, který právě vychází.

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 3.0 Počet: 1 Nejlepší: 3 Nejhorší: 3

Diskuze

Vybrané video

Chaos v Kontře pokus

Anketa

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2024 Zakopcem.cz