Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Zákazníci chtějí originální sochu ze železa

Jaroslav Křížek


Umělecký kovář Jaroslav Křížek z Javorníku má svého nástupce v podobě mladšího syna Matyáše.

Ve vaší dílně, ateliéru i zahradě jsou k vidění kreslené návrhy, fotografie a ukázky vaší práce. Věnujete se nejen řemeslu, ale i umění?

Ano, jsem kovář, dělám komerční záležitosti - ploty, kliky, brány, ploty, lustry, a jsem také výtvarník, sochař. Provozuji kovářskou, výtvarnou a restaurátorskou činnost. Vystudoval jsem Střední uměleckoprůmyslovou školu v Turnově a Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze - obor sochařství, sklo, kov, šperk. Mám licenci ministerstva kultury, mohu opravovat národní kulturní památky. Spolupracuji se synem Štěpánem, který je umělecký odlévač kovů a dokončuje si vyšší odbornou školu v oboru restaurátor. Také nejmladší syn Matyáš, který bude po prázdninách navštěvovat osmý ročník základní školy, jde v mých stopách. Už nyní je v jeho práci se železem znát originalita nápadů.

Kovářství má ve vaší rodině tradici?

Můj táta byl podkovář z Čech, přistěhoval se do Javorníku a v roce 1968 koupil tento dům, byl to statek. Když jsem v roce 1992 dokončil školu, začali jsme postupně přebudovávat chlévy na dílny. Když jsem začínal, měl jsem tři kladívka a polní výheň. Od té doby dokupujeme stroje a stále něco zlepšujeme. Zakázek máme mnoho, dříve jsem měl zaměstnance, ale od toho jsem upustil, raději pracuji sám nebo ve dvou, nebaví mě manažerská práce. Zákazníci si mě najdou na internetu, vidí mou práci, často chtějí originální sochu ze železa.

Uvedl byste příklad toho, co jste restauroval?

Dělal jsem nedávno pro pražské Klementinum barokní zámek. Z originálu, který jsem dostal do ruky a z toho, co já umím, jsem si musel vydedukovat 350-400 let starou technologii, kterou tehdy při výrobě použili. Vyrobil jsem si zápustky, to jsou formy, protože tak to dělali dříve, musel jsem si přesně odměřit materiál, sedmkrát jsem ho zahříval. Dnes by to vysoustružili, ale na výsledku by to bylo poznat. Pracuji také se zlatem, kovářství a zlatnictví jsou si velmi blízko, technika práce s těmito materiály je podobná. Pozlatil jsem například ručičky na hodinách javornického zámku.

Čím se vyznačuje vaše umělecká práce?

Měl bych více vystavovat, ale nemohu se k tomu dostat, tlačí mě práce. Nově jsem dostal zakázku na stůl větších rozměrů, vrchní dubovou desku o váze přibližně 200 kg ponese kovová bonsaj o váze 350 kg. U každé práce cítím pochybnosti, mám obavy, abych něco nepodcenil. Ale inspiruji se snadno, nakreslím si malou skicu a už mohu pracovat.
Statické věci mě dráždí, rád ve své práci zdůrazňuji pohyb, propojuji materiály. Například v zahradní plastice motýla jsem do železa zatavil barevná skla, motýl byl kinetický, hýbal se ve větru, jako by se houpal. Ve skříňce pro jiného zákazníka jsem zkombinoval dřevo a kov, dřevo se napohled jako by rozkládalo, byla v ní „rozbita“ geometrie. Asi třicet procent naší práce jsou umělecké předměty do soukromých interiérů a exteriérů.

Děkuji za rozhovor.

(MaB)

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.0 Počet: 1 Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Diskuze

Vybrané video

Chaos v Kontře pokus

Anketa

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2020 Zakopcem.cz