Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

„ZÓNA ZA PODJEZDEM“- PŘÍLEŽITOST PRO JESENÍK I JESENICKO

Celé Jesenicko se dlouhodobě potýká s problémem nezaměstnanosti. Nejinak je tomu dlouhodobě i v Jeseníku. V roce 2007 se vedení tehdejší radnice naskytla příležitost získat dotační titul na vybudování záchytného parkoviště u tehdejší zóny nerušivé výroby, dnes tzv. Zóny Za podjezdem. Potřebnost záchytného parkoviště mohla být diskutabilní, nicméně tento projekt by mohl mimo jiné řešit i přímý přístup z komunikace 1. třídy do zóny nerušivé výroby. Bylo zřejmé, že tímto krokem může budoucí zóna získat na významu, protože faktor okamžitého napojení na takovéto komunikace je zásadní. Přes výhrady, poznámky a různé pochybnosti byl projekt realizován, vzniklo záchytné parkoviště a přístup do zóny
„ZÓNA ZA PODJEZDEM“- PŘÍLEŽITOST PRO JESENÍK I JESENICKO
Celé Jesenicko se dlouhodobě potýká s problémem nezaměstnanosti. Nejinak je tomu dlouhodobě i v Jeseníku. V roce 2007 se vedení tehdejší radnice naskytla příležitost získat dotační titul na vybudování záchytného parkoviště u tehdejší zóny nerušivé výroby, dnes tzv. Zóny Za podjezdem. Potřebnost záchytného parkoviště mohla být diskutabilní, nicméně tento projekt by mohl mimo jiné řešit i přímý přístup z komunikace 1. třídy do zóny nerušivé výroby. Bylo zřejmé, že tímto krokem může budoucí zóna získat na významu, protože faktor okamžitého napojení na takovéto komunikace je zásadní. Přes výhrady, poznámky a různé pochybnosti byl projekt realizován, vzniklo záchytné parkoviště a přístup do zóny nebyl omezen a blokován objížďkou a podjezdem pod zmiňovanou komunikací 1. třídy. První část problému budoucí zóny (v hodnotě cca 20 mil.Kč) byla vyřešena, i když mi zainteresovaní potvrdí, že vyřešit problém napojení na komunikaci 1. třídy bylo přinejmenším o nervy.
Možnost využití národního dotačního titulu na tzv. „revitalizaci bývalých vojenských areálů“ vedla v roce 2010 ke společné cestě mě, jako tehdejšího jesenického starostu, a Lubomíra Žmolíka, předsedu SMOJ na Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), kde jsme se snažili podpořit myšlenku získání dotace na rozvoj infrastruktury budoucí Zóny za podjezdem. Vzhledem k výši investice mi příslušným úředníkem bylo doporučeno
celou investici do zóny (několik desítek milionů korun) etapizovat. Následně jsem měl možnost setkat se s novým ministrem MMR Kamilem Jankovským a jeho doprovodem, kde jsme opět diskutovali vážnost problému nezaměstnanosti na Jesenicku a potřebu investic do zóny. Město následně získalo dotaci 8 mil. Kč.
V té době již probíhala pravidelná setkání představitelů Jesenicka s vedením Olomouckého kraje. Jediným tématem byla nezaměstnanost. V době po komunálních volbách 2010 jsem nově zvolené starostce města Jeseník Marii Fomiczewové navrhl, že by bylo vhodné na příští schůzce s představiteli kraje předložit návrh - požadavek na finanční spoluúčast kraje na infrastrukturní dobudování Zóny Za podjezdem. Starostka si vzhledem k neznalosti celé problematiky na tuto záležitost netroufala, nicméně byl požadavek na setkání prezentován a město získalo více jak dvoumilionovou dotaci na rozvoj zóny. Následně město opět požádalo o dotaci MMR na další etapu revitalizace. Z pohledu výše uvedeného je zřejmé, že v Jeseníku byla vybudována na zdejší poměry atraktivní podnikatelská lokalita s cílem pomoci podnikání a zejména usnadnit vznik nových pracovních míst. Občas jsem se potkal s „výstřelem od pasu“ v tom smyslu, že se v naší zóně zhlédnou Číňani nebo třeba Volkswagen. Všechny tyto poznámky byly vnímány jako nadsázka a sci - fi. Přitom si to všichni zodpovědní potajmu přáli. Potencionální investor se však objevil, sdělil svůj záměr a nabídl vznik stovek pracovních míst. Sci - fi začala.
Jednou z věcí, které byly na mimořádném zastupitelstvu diskutovány, je tzv. exkluzivita. Může mnohými být vnímána všelijak, já se však domnívám, že spočívá v tom, že někdo může nabídnout něco, co není až tak obvyklé. V našem případě je to město, které vlastní dostatek atraktivních a přístupných pozemků s potřebnou infrastrukturou. Atraktivnost je umocněna velmi nízkou cenou těchto pozemků. Město myslelo na budoucnost a dnes se mu nabízí možnost sklízet plody své práce.
Situace, kterou si přejí snad všechny obce a města, na druhé straně situace, která vedla opoziční zastupitele ke svolání mimořádného zastupitelstva. Popisovat, co si deklarovaly obě strany tábora, je vcelku zbytečné. Naprosto se nedivím potencionálnímu investorovi, že je nemile překvapen, když po jednání se starostkou města jsou mu prostřednictvím místostarosty Liborem Halasem nabízeny jiné soukromé lokality. Investor přišel jednat s městem, s jeho vedením…. Stejně tak jsou asi zaskočeni i někteří moji kolegové v zastupitelstvu, když nám starostka sdělila, že po osobním jednání s investorem předala celou záležitost k vyřízení místostarostovi. Další aktivity v této věci se „dopustila“ až poté, co byl vznesen požadavek na svolání mimořádného zastupitelstva města.
Celá záležitost vzniku firmy na zelené louce v Jeseníku je v běhu a vzhledem ke složitosti celého procesu může tento záměr ztroskotat na mnoha i méně podstatných věcech, než jsem naznačil. Ačkoliv jsem se s investorem nebo jeho zástupci nikdy nesetkal (na rozdíl od některých kolegů), byl jsem následující den po zastupitelstvu zástupci investora kontaktován, bylo mi poděkováno za snahu a byl jsem ujištěn, že Jeseník má stále velkou šanci. Snad se nám vše podaří zdárně dořešit, vydělá na tom celý region.
Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 5.0 Počet: 1 Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Diskuze

Vybrané video

Chaos v Kontře pokus

Anketa

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2024 Zakopcem.cz